vrijdag 11 juli 2014

De weg naar de vorm is geen lineaire lijn

50+ x bekeken:

En vandaag ging het voor geen meter...

Ik kwam er niet lekker in, de vermoeidheid kwam te snel, de hartslag daalde dan wel snel na de inspanning, maar toch voelde ik me niet hersteld na een rustfase, het ging moeizaam, en toch...

viel het eigenlijk nog mee. De piramideloop van 200-400-600-800-1.000-800-600-400-200 ging in een tempo van gem. 3:29 min/km. Als het dan toch beroerd gaat, dan maar in een niet zo beroerd tempo.

Eerste stuk van de piramide liep ik nog met Ralph mee, maar bij de (1e) 800 meter sloeg de rem erop. Kwestie van warmte en de korte rust van 200m? Of gewoon de dag niet, of gewoon te overmoedig te hard gestart?

Ach, in ieder geval er voor gekozen om na de 1.000 'de terugweg' met Harrie, Johan en Joop mee te gaan en een tikkie rustiger te lopen.

Van de week ging het een paar keer (100'jes, 1000jes en 200'jes) erg lekker en dan denk je al snel dat de vorm er weer aan komt. Maar de Vorm laat niet met zich spotten. Op onverwachte momenten komt hij je opzoeken en op verwachte momenten laat hij het afweten.

Paul zei gisteren: "Daarna krijgt dan de onderwater gegroeide perfectie een kans om zich te uiten, zonder dat je je er mee bemoeit." 

Get out of the way.




4 opmerkingen:

  1. Peter Aardenburg12 juli 2014 om 09:38

    Om een goede 1500 tot 5000 meter op de baan te lopen, moet je ongeveer een jaar uittrekken met gerichte trainingen. een heel winterseizoen gevolgd door een zomerseizoen op de baan met veel wedstrijden. Uitstapjes naar het extra langere wek, moet je eigenlijk achterwegen laten , of zien als training.
    Dat neemt natuurlijk niet weg als het nu lekker gaat, dat je best een P.R. kunt lopen op een van de afstanden. Maar de grote progrssie komt echt pas na een jaar gerichte training.
    Neem eens advies , of praat eens met de baantrainers ( Frans van de Kolk of Bert Vink), voor een passend trainingsschema. EN JE ZULT ZIEN DE RESULTATEN vliegen vooruit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net zoals vele methoden, boeken, etc. zitten trainers ook niet altijd op één lijn, haha. Om een voorbeeld te geven: de één noemt duurlopen vrij essentieel, de ander vindt het 'sluipmoordenaars' (wegens de eentonige, dreunende, langzame belasting, die killing is voor de loopefficiency). Maar natuurlijk steek ik het een en ander op.

    Halve marathon (laat staan marathon) is momenteel uit beeld. De eerste halve is waarschijnlijk pas Egmond (jan '15). En omdat het dan altijd lekker koud is, loop ik die meestal vrij goed. Maar voorlopig is de training gericht op ontwikkelen van meer snelheid. (maar ook dat moet een middenweg zijn, want te veel intensieve trainingen breekt af. Daarom ook wekelijks 'souplesse 200'jes' toegevoegd. Die gaan snel, maar zijn weinig belastend.) Paar weken terug natuurlijk even terugslag gehad met achtereenvolgens kuitblessure en vervolgens oorontsteking. Dat was jammer, want was juist goed op weg.... Nu weer in de progressietrein stappen.... Op dit moment nog geen pr-vorm schat ik in, maar dat zou met een gestage training moeten komen over x weken. Warming up lopen worden interessant als peilstok voor de vorm. En ook eerder de 3 instuifwedstrijden bij av Trias.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat ik gequote word!

    Maar nu zie ik, trainer, hierboven wat tekst van Peter, waar ik kanttekeningen bij wil plaatsen.
    In 1997 liep ik al mijn baan-PR's, vanaf vier weken na de marathon. Had net ruim een halfjaar getraind ZONDER 1 HARD TEMPO, goede marathon gelopen, en tot mijn volkomen verrassing opeens een reeks baan PR's (1500-3000-5000) die ik daarna hooguit benaderd heb.

    Dus de bewering 'jaar met gerichte training... veel wedstrijden... ', dit is niet per definitie zo. Of anders gezegd: wat wordt bedoeld met 'gerichte training'. Training die 'werkt', maar dat kan ook bijvoorbeeld (zoals in mijn geval) marathon duurtraining gecombineerd met krachttraining zijn.

    Vanuit die ervaring gezien zou je kunnen zeggen: doe wat werkt. Liep je PR's na een duurblok, dan lijkt dat niet verkeerd...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je quote was meer dan verdiend met je mooie tekst :-).

      En 'doe wat werkt' klinkt als muziek in mijn oren. Denk dat het idd p.p. kan verschillen (o.a. door verschillen in (trainings)leeftijd, belastbaarheid, gewicht/lichaamsbouw, soort spiervezels, etc.) wat wel of niet werkt.

      Verwijderen